Sindre møter korrupsjon, biler og retrofelger

16/03/2009

En venn av meg her nede trengte internasjonalt førerkort, og vi dro derfor til biltilsynet, DVLA (Driver and Vehicle Licensing Authority). Normal behandlingstid for å få internasjonalt førerkort i Ghana: minimum én måned. Hvis man betaler 100 cedi: kortet i hånden samme dag!

biltilsyn

Området til biltilsynet her er fullt av «mellommenn» som formidler fortgang i ymse behandlingssaker, som førerkortsøknader etc. Alt man trenger å gjøre er å kjenne noen som kjenner noen man kan avtale med på forhånd, som kan guide gjennom prosessen og si hvor man skal gå og hva man skal gjøre.

Her er et bilde av vår mann:

biltilsyn

Neida, bare kødda. Det der er bare en fyr som kom innom prosjektkontoret med en artig caps. Men, han kunne vært..!

Når vi ankom DVLA fikk vi kontakt med fyren som tok imot pengene, stakk og fikset litt, kom tilbake og vi fikk beskjed om å møte en spesiell kundebehandler. Kundebehandleren stilte relevante(?) spørsmål som «what kind of car do you have?», «how did you get here?», og oppfølgingsspørsmålet «if you didn’t drive here, then how did you get here?». Tydeligvis avgjørende spørsmål om man skal kjøre i utlandet, og det kan virke som om det var vanskelig å forstå at vi tok taxi. Vi måtte faktisk juge på oss at vi faktisk hadde bil, men at den var opptatt.

Han krevde også en kjapp test i veiskilt, men siden kompisen ikke hadde kjørt på flere år var han dessverre litt rusten på skiltene. Derfor måtte vi pugge!

biltilsyn

Det gikk ikke helt glatt med testen etterpå heller, men hey – fyren skal jo tjene penger, så han godkjente likevel, etter å ha gitt litt skremselspropaganda om hvordan man kan dø hvis man blir påkjørt av tog. (Skremmende nytt for meg, hvertfall..!)

Skal man forresten ha forsikring, få trykt skilter eller noe annet bilrelatert, så må man gå til en av sjappene som ligger på DVLA-området. Jeg kjøpte et taxi-takskilt!

biltilsyn

En del har forresten spurt meg om bilene her nede, og det er igrunn verdt en liten prat.

Majoriteten av bilene her er taxier og trotro-er. De fleste bilene her er asiatisk import, samt noe tysk (spesielt Opel Astra, noe Mercedes og en del Volkswagen). Det er frrrryktelig mye koreansk ræl som Kia og Daewoo (enkelte steder, spesielt utkantstrøk, er stappfullt av Daewoo «Tico»).

Trotro-ene er i hovedsak asiatiske kassebiler som er bruktimporterte firmabiler fra Europa. Spesielt mye fra Tyskland og Nederland, men også en del fra Skandinavia. De fleste har beholdt firmadekoren, så jeg har faktisk sett reklame for flere norske elektrikerfirmaer, og også en Aage M-bil!

Nesten alle har et slagord, gjerne religiøst, i bakruta. Som f.eks på denne taxien:

biltilsyn

Veldig mange av de er på dårlig engelsk, eller er rett og slett bare intetsigende. Som bakpå denne tro-troen:

biltilsyn

Så godt som samtlige biler som går rundt her er bulket minst tre-fire steder, og mange ser ut til å rette det ved å bare mate på med sparkel. Problemet er at de så godt som aldri legger på tett grunning eller fyller oppå, men likevel kjører rundt. Sparkelet absorberer vann, som kommer til å legge seg under og ruste. Suckahzzz!

biltilsyn

Enkelte som ønsker å freeeshe opp trallene sine går for mer kreative løsninger, som på denne stakkars Bora-en (har faktisk sett flere som denne):

biltilsyn

En positiv ting med bilparken her nede er at mange kjører rundt med ganske freshe retrofelger. Jeg har sett en god del gamle BBS-felger, og masse hjul man vanligvis må jobbe litt for å få tak i i Norge:

F.eks Pirelli P-Slots på en sliten taxi:

biltilsyn

Borbet A på en hævvete Audi 100:

biltilsyn

Dessverre er de fleste felgene her kantskjørte og slitte, så det er ikke noe særlig å ta med seg hjem…

Den kristne begravelsen som foregikk utenfor leiligheten for et par uker siden begynte forresten igjen helga etter. De ble visst ikke ferdig forrige gang, så de kjørte på torsdag morgen rundt klokka 6 med å rigge og spille driiithøy musikk som fikk det til å riste i hele bygningen. Joda, jeg har sagt mye varmt om kristne begravelser her nede, men faen. Nå synes jeg kanskje de lar litt hardt i! De holdt på fra 6 om morgenen til rundt 3 om natta! Og jeg var ikke invitert… Akk.

Har du forresten forsøkt å lage mat på gulvet? Temmelig stas (egentlig er dette bare en ønskereprise på skjorta, til glede for lesere av forrige innlegg!):

frokost2

Det var alt for denne gang, rekker forhåpentligvis en oppdatering til før jeg reiser nordover.

– Zindre.

Reklamer

3 Responses to “Sindre møter korrupsjon, biler og retrofelger”

  1. Eline Says:

    Regner med at du tar med en sånn fresh rosa-grønn skjorte hjem til meg?! 🙂

  2. Antoine Says:

    Alle barna visste hva de drev med, unntatt Gro, hun kjørte Daewoo.

    Og så en jeg fant på nå:
    Alle barna kom seg vekk fra togskinnene, unntatt Sindre, han ville hindre.

  3. Kristoffer Says:

    *sende noen rene klemmer nedover*


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: